BUSS, BIL OG VEI

Kollektivtilbud

BGF arbeider for å forbedre kollektivtilbudet i området. Lokalbussen kjører nå pendlere til Kolbotn stasjon og barn til skolestart med retur på ettermiddagen. Formiddag, kveld og i helger er det ingen lokalbuss.

Vårt forslag går ut på å forenkle tilgangen til Drøbaksbussen som stopper ved E18 Svartskogtoppen hver halvtime og oftere. Den kjører direkte til Bjørvika på 16 minutter og er et par minutter senere på Oslo Bussterminal. Ruten kjøres fra tidlig til sent alle dager hele året. Utfordringen er den lange hjemturen fra sydgående busstopp, på nær en kilometer mørk, umåket skogsvei, over trafikkert bro (over E18) uten gangfelt. Dette forhindrer også tilgang til bussen retning sydover mot Vinterbro og Ski. BGF har som mål å forenkle tilgjengeligheten til rutens hyppige avganger i begge retninger. Vi foreslår å ta i bruk eksisterende kulvert under E18 og bygge 400 meter belyst, snøryddet gangsti og etablere en trygg sykkel- og parkeringsplass tilknyttet RA vei, mellom de to buss-stopp/rasteplassene. Bedre tilgjengelighet åpner også for busstilbud sydover mot Vinterbro, Drøbak og Ski med kommunesentrum og et bredere skole- og aktivitetstilbud. Løsningen gir trafikksikker bruk for barn og voksne, av et eksisterende kollektivtilbud og utnytter etablert, men hittil ubenyttet infrastruktur

BGF styret og komiteen med engasjerte sambygdinger, har i forståelse med administrasjonen i NFK gjort et grundig prosjektarbeid, innhentet grunneiertillatelser, gjennomført befaringer, produsert kart og budsjett for opparbeidelse sti. Det er gjennomført møter med administrasjon og sentrale politikere.

Svartskogtoppen er ikke like tilgjengelig for alle, målet er derfor best mulig korrespondanse mellom drøbaksbussen og lokalbussen til Kolbotn.

Trafikksikkerhet.

BGF har i flere høringsinnspill gjort NFK oppmerksom på våre utfordringer mht trafikksikkerhet. Hårnålsvingene i den bratte, smale Sandvadbakken skaper problemer både sommer og vinter. Traseen er for smal for møter mellom busser/lastebiler og personbiler.

De siste vintrene har vært særlig utfordrende for passasjerer og foreldre tilknyttet lokal- og skolebussene; med busser på tvers og innstilte avganger.

I tillegg øker utfordringene langs Gamle Mossevei, med tidvis et høyt antall syklister, rulleskiløpere, raske motorsykler og langsomme veteranbiler tilknyttet KNA Tyrigrava. I 2023 kom i tillegg en ny veimerking som skaper forvirring og nesten-møte-ulykker.

Løsningen som gir alle en tryggere reisevei til skole, arbeid, handelssentre og kommunale tjenestetilbud er å tillate påkjøring E18 retning Oslo og avkjøring fra Oslo, ved Svartskogtoppen. Supplert av avkjøringen med Mastemyr for sydgående trafikk, er løsningen enkel og veldig mye rimeligere enn det som tidligere er utredet.

Parkering.

Det er generelt utfordrende å finne parkeringsplass for turgåere og besøkende i hele området, i helger og fridager. Belastningen på småveiene mot fjorden er stor og til hinder for utrykningskjøretøy. BGF etterlyser flere parkeringsplasser og bedre skilting av parkeringsmuligheter og turveier til populære utfluktsmål.

Dugnad.

Det hjalp ikke at kommunedirektøren var positiv og foreslo Svartskogtoppen på sikker plass, på listen over tiltak de ønsker Akershus Fylkeskommune skal prioritere i Nordre Follo. Et enstemmig politisk utvalg (NFK) prioriterte annerledes, vårt kollektivtilbud kom ikke med i fylkets handlingsprogram 2024-2028. Sammen med Svartskog Vel inviterte vi innbyggerne til dugnad og de ansvarlige for handlingsprogrammet fra kommune og fylket til presentasjon på rasteplassen. Godt oppmøte og utelukkende positive tilbakemeldinger, på presentasjonen til de ansvarlige for fylkets handlingsprogram i forkant av dugnaden og god tid før endelig behandling av handlingsprogrammet i desember 2024.

At prosjektet er viktig for beboere her ute, ble bekreftet av 35 voksne med kvistsakser og annet utstyr, som møtte opp på dugnad og ryddet traseen på halvannen time. Stien er senere godt merket med reflekser og i hyppig bruk tidlig og sent.

Prosjektbeskrivelse Svartskogstoppen kollektivtilbud